Indsamlinger
Nedenstående er generelle retningslinjer for indsamlinger. Inden I går i gang, så tjek for en sikkerheds skyld oplysningerne på indsamlingsnaevnet.dk, da der kan være sket ændringer/lavet opdateringer.
Indsamlinger uden tilladelse (tilladelsesfri)
Følgende indsamlinger kræver ikke tilladelse:
- Indsamling blandt egne medlemmer
- Hvis I samler penge ind internt i foreningen, fx på generalforsamlingen.
- Indsamling via digitale platforme (uden gadeindsamling)
- Fx MobilePay, bankoverførsler, Facebook, hjemmesider m.m.
- Men: Der er stadig krav om registrering og regnskab (se længere nede).
- Indsamlinger i forbindelse med private arrangementer
- Fx ved koncerter, foredrag, fællesspisning – hvis det foregår i en lukket kreds og ikke som en gadeindsamling.
Indsamlinger der kræver tilladelse
Hvis foreningen vil:
- Samle ind i det offentlige rum (gade, dør-til-dør, stationer osv.)
- Udføre landsdækkende gadeindsamlinger
… så kræver det forhåndsgodkendelse eller tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
Krav til alle offentlige indsamlinger
Uanset om tilladelse er påkrævet eller ej, skal følgende være opfyldt:
- Registrering hos Indsamlingsnævnet
- Indsamlinger, der henvender sig til offentligheden, skal registreres senest samtidig med, at de starter.
- indsamlingsnaevnet.dk
- Regnskab og rapportering
- Foreningen skal efterfølgende indsende et regnskab over brugen af midlerne.
- Gennemsigtighed
- Formål, modtagere og brug af pengene skal fremgå klart for offentligheden.
Hvis foreningen er ny:
En ny forening kan godt lave en digital indsamling uden tilladelse, men I skal:
- Have et CVR-nummer (kan fås via virk.dk som frivillig forening).
- Oprette en indsamling via fx MobilePay Box, Betalingslink eller Facebook – med korrekt info.
- Registrere indsamlingen hos Indsamlingsnævnet, hvis den er rettet mod offentligheden.
Nyttige links:
- Indsamlingsnævnet: indsamlingsnaevnet.dk
- Opret CVR-nr. for forening: virk.dk – Start virksomhed