Hvordan starter, fusionerer, nedlægger eller genopliver vi vores forening?

Uanset om I skal oprette en helt ny forening, lukke en eksisterende, fusionere to eller flere eller måske genoplive en døende forening, så er vi klar til at hjælpe jer.

Vi kan både bidrage med gode råd og vi rykker også gerne ud med praktisk bistand, som fx mødeleder, dirigent ved en generalforsamling eller facilitator ved et større projektforløb.

Hvordan stifter vi en ny forening?

Hvis du gerne vil starte en helt ny forening er der en lang række ting der skal være styr på, for at opfylde alle formalia og myndighedskrav - og nogle af tingene kan med fordel gøres i en bestemt rækkefølge.
Vi anbefaler denne 8-trins rækkefølge:

  1. Blandt de interesserede samler du en styregruppe
  2. Styregruppen skriver udkast til vedtægter
  3. Styregruppen inviterer til stiftende generalforsamling
  4. På den stiftende generalforsamling diskuteres og besluttes foreningens vedtægter
  5. På den stiftende generalforsamling vælges foreningens bestyrelse, der som minimum skal bestå af: formand, næstformand og kasserer.
  6. Formanden (eller en anden i bestyrelsen) søger om et CVR-nummer til foreningen i Det Centrale Virksomhedsregister. Vedtægter og bestyrelsesoversigt skal uploades. Se også: www.virk.dk
  7. Formanden (eller en anden i bestyrelsen) kontakter et selvvalgt pengeinstitut og beder om at få oprettet en Foreningskonto. (jeres vedtægter, bestyrelsesliste og CVR-nummer skal medbringes)
  8. Formanden (eller en anden i bestyrelsen) opretter foreningen i ForeningsPortalen (jeres vedtægter, bestyrelsesliste og CVR-nummer skal uploades)

Vi deltager gerne i et møde for at hjælpe jer med at få overblik over alt det, der skal gøres - og vi kan også hjælpe jer med udkast til jeres kommende vedtægter.
Skriv til: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Hvordan fusionerer vi to (eller flere) igangværende foreninger?

Hvis du har ønske om at fusionere eller sammenlægge to eller flere eksisterende foreninger er der mange ting, du skal være opmærksom på.

En fusion er nemlig ikke det samme som en lukning og en åbning, men derimod en samlet videreførelse af begge (alle) de implicerede foreninger og dermed en samkørsel af økonomi, medlemsregister, aktiviteter og eventuelle eksterne forpligtelser. 

Først og fremmest skal du være opmærksom på, at fusionen sikkert vil tage lang tid, da det formentlig vil kræve en vedtægtsændring i alle de implicerede foreninger mindst ét år før sammenlægningen.

Vi deltager gerne i et møde for at hjælpe jer med at få overblik over alt det, der skal gøres - og vi kan også hjælpe jer med udkast til de nødvendige vedtægtsændringer året før sammenlægningen samt de nye, fælles vedtægter for den fusionerede forening.   
Skriv til: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Hvordan nedlægger/lukker vi en gammel forening?

Hvis du har behov for at lukke en eksisterende forening er der en række vigtige ting, du skal være opmærksom på.

I foreningens vedtægter vil der i langt de fleste tilfælde være skrevet lidt om, hvordan foreningen nedlægges og hvad der skal ske med et eventuelt overskud.

Derudover skal du huske at give besked til Det Centrale Virksomhedsregister (www.cvr.dk) og selvfølgelig også til jeres bank og eventuelle sponsorer.

Vi deltager gerne i et møde for at hjælpe jer med at få overblik over alt det, der skal gøres.
Skriv til: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Hvordan genopliver vi en døende forening?

Hvis I ønsker at genoplive en hensygnende forening skal I igennem nogle særlige overvejelser:

Først og fremmest skal I finde ud af, om der virkelig er et reelt behov for foreningens ydelser - eller om der blot er tale om håb og gammel kærlighed hos de få tilbageværende medlemmer.
Stil jer selv spørgsmålet: Hvem ude i verden (ud over os selv) vil savne denne forening, hvis den forsvinder?

Hvis I bliver enige om, at behovet er til stede og at "nogen" faktisk vil savne foreningen, så er næste skridt at synliggøre jer, med henblik på at rekruttere nogle flere medlemmer.
Det kan være en fordel at finde et konkret mål/projekt at arbejde hen mod, da det på samme tid både kan synliggøre foreningen og få nogle nye medlemmer til at blive interesserede i at være med.

Vi deltager gerne i et møde for at hjælpe jer med at få idéer til at komme videre.
Skriv til: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Tegn en GamePlan for at ramme målet

Vi har mange års erfaring med at planlægge og lede projekter og udviklingsforløb - også i relation til foreningsarbejde.

Vi anbefaler visualiseringsmodellen GamePlan, som er en særdeles effektivt metode til at definere jeres fælles mål og hele vejen derhen.

GamePlanen vil også hjælpe jer med at definere relevante delmål, finde jeres ressourcer samt beskrive de mulige udfordringer/trusler undervejs i processen.

Et helaftens GamePlan forløb er GRATIS, hvis I er en frivillig forening, som er hjemmehørende i Ringkøbing-Skjern kommune.
For alle andre koster det kr. 4.000 plus moms og  kørselsomkostninger.

Kontakt os, hvis I ønsker at bruge en aften på at få tegnet jeres egen GamePlan.
Skriv til: carsten@frivilligvest.dk



Ranunkelvej 1-3, 6900 Skjern
Tlf. 82306770 | Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.