WestCrew - Det vestjyske Eventfrivilligkorps

Eventfrivilligkorpset WestCrew er et hold af frivillige, som har lyst til at hjælpe til events engang imellem i nogle få timer.

WestCrew starter som et pilotprojekt i efteråret 2020 i et tæt samarbejde mellem FrivilligVest og Ringkøbing-Skjern Museum.
Fra 2021 inviteres andre arrangører ind til at udbyde opgaver for WestCrew.

 

Information til DEN FRIVILLIGE:

Som eventfrivillig forpligter du dig kun til én konkret opgave opgave ad gangen - i maksimalt 4 timer.

Der bliver i pilotprojektet mulighed for at melde sig som eventfrivillig til 3 forskellige arrangementer fordelt over 6 datoer i 2020: 

- Torsdag 15. oktober: "Nat på Museet" i Ringkøbing
- Fredag 16. oktober: "Lokes Aften" i Bork Vikingehavn
- Lørdag 5. december: "Jul på Bundsbæk Mølle"
- Søndag 6 december: "Jul på Bundsbæk Mølle" 
- Lørdag 12. december: "Jul på Bundsbæk Mølle" 
- Søndag 13. december: "Jul på Bundsbæk Mølle"  

Detaljeret beskrivelse af de forskellige opgaver vil blive offentliggjort her på siden i uge 39 og til de 3x Frivilligbazar, som i uge 39 afholdes for alle ungdomsuddannelserne i Skjern, Tarm og Ringkøbing.
I mellemtiden kan du læse mere om museets mange forskellige arrangementer på www.levendehistorie.dk

 

 

Information til ARRANGØREN:

Lad os starte med at udrydde en udbredt misforståelse:
"NEJ, de eventfrivillige er ikke bare en gratis erstatning for lønnet arbejdskraft".

FORDI: For at være frivillig skal man både være FRI ( = have tid til arbejdet ) og være VILLIG ( = have lyst til arbejdet ).
Eller med andre ord; den frivillige skal have lyst til at bruge sin egen, sparsomme fritid på det frivillige arbejde.

DERFOR: Hvis du som arrangør vil gøre dig håb om at se den frivillige mere end én gang, så skal det være attraktivt at gå på arbejde for dig den pågældende forening.

HVORDAN gør man så det?
Det har vi to sæt gode råd til, afhængig af, hvilken type frivilligt arbejde der er tale om:

1) Hvis du har "faste frivillige" (fx fodboldtræneren eller pensionisten, der passer genbrugsbutikken hver mandag)

  • Giv de frivillige ensartet "arbejdstøj" for at skabe en fælles identitet. Og køb gerne tøj i en pæn og ordentlig kvalitet, for at øge chancen for at de også gider at gå rundt i tøjet når de ikke er på vagt - for dermed bliver de til omvandrende ambassadører for foreningen og deres eget frivillige arbejde.
    Og hvis du ikke har råd til arbejdstøj, så sorg i det mindst for at de har ensartede navneskilte til at sætte på deres eget tøj. Der skal faktisk ikke så meget til for at skabe en fælles identitet og teamfølelse.
  • Sørg for, at den frivillige føler sig set og anerkendt, eksempelvis ved at foreningens formand engang imellem kommer på uanmeldt besøg og takker for indsatsen, når den frivillige passer sin vagt. (Og hvis du først begynder på det, så HUSK at få besøgt ALLE jeres frivillige...) 
  • Tilbyd de frivillige og deres ledsagere nogle fælles oplevelser et par gange om året, som de ikke skal betale for at være med til.
    Det kan eksempelvis en middag, en udflugt til en turistattraktion eller en guidet tur i et nærliggende naturområde.


2) Hvis du har "event frivillige" (fx alle dem, der hjælper med at gennemføre byens årlige sommerfest) er der TRE vigtige faser
:

I GOD TID FØR ARRANGEMENTET

  • Planlæg opgaverne/vagterne på en sådan måde, at de frivillige ALDRIG skal arbejde i mere end 4 timer på et døgn og ALDRIG er helt alene på pladsen.
  • Planlæg, at der skal være et særligt pause-rum til de frivillige, hvor publikum ikke på nogen måde kan få adgang. Fordi: "Magien skabes ude bagved i sofaen når der er pause".
  • Husk at holde et højt informationsniveau i ugerne op til - og især i de sidste dage før - arrangementet, så de frivillige ved præcist hvornår de skal ankomme, hvem de skal henvende sig til og hvilket form for forplejning (og eventuelt også arbejdstøj), de kan forvente at få udleveret. (PS: det behøver altså ikke at være en gourmetmiddag... hvis der kun er råd til gamle kiks og lunken kaffe, så skal de bare vide på forhånd, at det er dét der bliver serveret) 

PÅ SELVE DAGEN

  • Det aftales, at når vagten slutter, så samles hele holdet i pauserummet. Til den tid skal en fra arrangørteamet møde op for at sige tak og farvel.
  • Alle samles inde i pauserummet før arbejdet påbegyndes. Her bliver der budt velkommen, informeret om opgaverne samt informeret om tidspunkter for fællespauser og forplejning.
  • Sørg for at en fra arrangørteamet står klar til at tage imod de frivillige, når de ankommer.
  • Kontrollér at pauserummet med sofaen er klar, at det eventuelle arbejdstøj er lagt frem i de rigtige størrelser og at den lovede forplejning kommer til tiden.

1-2 DAGE EFTER ARRANGEMENTET:

  • Send en mail til ALLE de frivillige og sig tak for hjælpen én gang til.
    I samme forbindelse kan I jo så spørge, om den frivillige mon har lyst til at være med igen til næste år (og gøre det nemt for dem at tilmelde sig med det samme, fx ved blot at besvare mailen) 

 

Ranunkelvej 1-3, 6900 Skjern
Tlf. 82306770 | Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.